// JavaScript Document

KAMBODŽA

13.2. - 15.2. 2014

Do Kambodže jsem se dostal pouze na otočku a to v rámci cesty do Thajska. Do Kambodže se jde z Bangkoku dostat po zemi (autobusem) nebo letadlem. Já zvolil rychlejší, ale dražší cestu vzduchem za 5730 THB (zpáteční). Hlavním cílem bylo navštívit známý chrámový komplex Angkor Wat a prohlédnout si další zajímavosti v okolí města Siem Reap. Strávil jsem v Kambodži pouze dva dny, viděl mnohé a také mnohé zůstalo neprozkoumané. Snad někdy více v budoucnu…

Měny (k 04/2014)

kambodžský riel - 1 KHR / 5 Kč
thajský baht – 100 THB / 61,6 Kč

13.2.

Po výstupu z letadla v Siem Reap (SR) na plochu následovalo vyřízení víz, týkalo se snad všech, co přiletěli. Nevypadalo, že by je měli vyřízené dopředu. Vytvořila se fronta, ale šlo to docela rychle. Víza staly 20$, asi dva úředníci vybírali peníze a pasy, které potom poslali k dalším šesti úředníkům, kteří se rozdělili o jejich vyřizování. Fronta na poplatek byla delší než čekání na vyřízení (1 min.). Letištní hala je zde prťavá, ale moderní. Následovalo odevzdání celního formuláře do kastlíku a případná koupě SIM karty. Za 3$ 1GB dat na měsíc, no nekup to. Já jsem už ale nechtěl čekat ve frontě a SIM jsem na ty dva dny vzdal.

Kambodža - Siem Reap - letištì / pøílet

Před letištní halou byl stánek společnosti nabízející taxíky na převoz do několik kilometru vzdáleného Siem Reapu. Taxi motorka za 2$, taxi za 7$, van za 10$. Na motorce jsem s batohem jet nechtěl, tak jsem vzal standardní taxi. Hotel jsem žádný neměl, tak se řidič (jmenoval se Bora) ochotně nabídl, že něco najde. Jenže, tento rok byl prý SR těžce obsazen turisty (loni 3 miliony, letos cca 4 miliony za sezónu) a hotely jsou plné. Nakonec po několika telefonátech našel přes známého guest house, kde jsem nakonec oba dny v SR zůstal. Bylo to v zapadlé uličce, ale docela v centru města. Dřív to byl asi menší hotýlek, nyní už tam měli jen masážní studio. Měli dva volné pokoje, tak jsem jeden dostal a byl tam sám v celém patře. Na to jak to vypadalo, to levné nebylo 40$/den, ale bylo to bezpečné, že jsem tam mohl nechat batoh s nedůležitými věcmi. Řidič taxi se mi zároveň nabídl jako průvodce a zároveň dopravce během mého pobytu v SR. Navrhl mi v podstatě stejný program, který jsem měl sám v plánu, takže jsem nějak usmlouval cenu (z 250$ na 170$ - musím se zlepšit ve smlouvání, stejně mě ale okradli ;)) a měl jsem na další dva dny kompletní servis a nemusel jsem řešit další věci. I přes to, dva dny v SR byly velmi náročné a nezastavil jsem se od rána do večera. Do postele jsem lehl vždy až po půlnoci. V Kambodži se na rozdíl od Thajska jezdí normálně vpravo, platí se zde Riely, ale s dolary si jako turista bez problémů vystačíte. Já viděl Riely jen jednou, když mě vrátili část peněz v dolarech a zbytek v Rielech, které nahradili americké centy, které se zřejmě zde nepoužívají. Nejmenší jednotka je 1 dolar (0,5l vody, pohlednice od děcek, průvodcovská kniha apod.). Za vodu tedy hodně ve srovnání s Thajskem, kde se dala běžně sehnat za 10B, v turistických atrakcích maximálně za 20B, na viewpointu na Phi Phi za 25B.

14.2.

První den v SR přijel průvodce Bora na domluvených 9:00 a jelo se na Angkor Wat. Ráno bylo zamračeno a teplota super kolem 25°C. Cestou jsme koupili třídenní lístek za 40$ pro vstup nejen do Angkor Wat, ale i do většiny ostatních chrámů v okolí i mimo SR. Při koupi lístku mě vyfotili webkamerou a vytiskli lístek s fotkou, kterým jsem se potom všude prokazoval. Všude po cestě k Angkoru (Angkor se jmenuje skoro všechno ve městě - je to hlavní turistická atrakce) už jelo spoustu tuk tuků, taxi a dalších vozidel. U Angkoru jsme zastavili v místním stánku, u kterého se shlukovali známí mého průvodce. Mimo jiné jeho bratr Chaya, který vyměnil Bora už po Angkor Wat. Opět nějaká špinavost :) V restauraci jsem si dal něco na snídani, rýže s kuřecí nohou na grilu, koupil jsem si za 4$ klobouk a šel jsem na AW. Angkor Wat byl zaplněn turisty, ale ještě to šlo. Převážně zde byla tradiční trojice – Japonci, Číňané, Korejci = jck. Nejprve se šlo přes vodní kanál po dlouhém mostě, pak se došlo k široké vstupní bráně. Nic moc zachovalé, už takové zničené od spousty lidí.

Kambodža (Siem Reap) - Angkor Wat - vstupní most do komplexu
Kambodža (Siem Reap) - Angkor Wat - vstupní brána do komplexu

Za branou se rozprostírá vnitřní komplex s jezery, knihovnami a dalšími mini chrámy. Poté až se nachází jádro Angkor Wat. Má několik nádvoří a je docela rozsáhlý, ani jsem všechny možnosti cest neprocházel. Za 2,5hodiny jsem měl Angkor Wat projitý.

Kambodža (Siem Reap) - Angkor Wat - pohled na vnitøní èást komplexu
Kambodža (Siem Reap) - Angkor Wat - vnitøní hlavní èást komplexu
Kambodža (Siem Reap) - Angkor Wat - výhled z vnitøní èásti komplexu smìrem ke vstupní bránì

Přisel jsem zpět k restauraci a tam nikdo. Paní z restaurace naštěstí zavolala Borovi, že už jsem došel (asi nepočítali, že budu tak rychlý) a ten pak za 15 minut dojel. Původně mě měl vozit Chaya, ale ten ještě vyměňoval prý pneumatiky. Tak mě Bora převezl do komplexu Angkor Thom, kde mě zase nechal a řekl, že mě na druhém konci už vyzvedne Chaya.

Kambodža (Siem Reap) - jižní brána do komplexu Angkor Thom

Angkor Thom (AT) je velmi rozsáhlý komplex několika velkých chrámů, kterému vévodí Bayon (čteno bajun). Tento chrám se mi líbil nejvíc z těch, které jsem v Kambodži viděl. Jiná architektura než AW, malinkaté uličky uvnitř, členění na kruhy a patra, nádech starodávna - nutno vidět, nedá se ten rozdíl popsat. Dále v komplexu AT jsem si ještě prohlédl další dva chrámy (Baphuon, Phimeanakas) a další drobné stavby v okolí. Už jsem byl dost unavený, takže si z nich moc nepamatuji. Pořád se ale lezlo u nich do schodů, nahoru dolů. Rozhodně ale byly také zajímavé a prolínaly se v nich různé styly období kambodžské historie.

Dál se jelo na komplex Ta Phrom. Zde jsem se hodně těšil, podívat se ke dveřím se stromem, který se objevil v Tomb Raideru. Do komplexu se vstupovalo buď západní, nebo východní branou. Kde se napřed prošlo několik stovek metrů po široké cestě v lese a potom byl chrám. Tento chrám je zvláštní tím, že leží v místě, kde rostou obrovské bílé (spis do stříbrna) stromy s větvovitými kořeny. Chrám docela rozlohou velký, ale ne tolik zachovalý jako předchozí. Lidí hodně, hlavně jck, ale k tomu hlavnímu jsem se dostal a i vyfotil. Požádal jsem za mnou, v překvapivě samo se tvořící frontě a dodržované, jednu Američanku, jestli by mne u dveří vyfotila.

Poslední atrakce dne byl západ Slunce. Chaya mě zavezl ke kopci, na kterém stál jinak ne tolik zajímavý chrám Phnom Bakheng, na který se opět šplhalo schody. Toto místo denně slouží ke sledování západu Slunce. Na chrám se dostane podle předpisu maximálně 300 lidí, mě se zdálo, že tam je aspoň 500. Opět většina jck. Je tam dobré dojít s větším časovým předstihem, kvůli kvótě a i místu. Do kopce se jde cca kilometr. Z vrcholku je vidět na jezero Tonle Sap, nad kterým Slunce zapadalo. Po čekání, byl jsem tam docela v brzy, konečně západ přišel, ještě aby ne :-) pěkné to bylo, ale nic světoborného. Fotky se daly udělat bez problémů i přes to množství lidí.

Kambodža (Siem Reap) - Phnom Bakheng (západ Slunce)

Večer v SR mě Chaya uvrtal do návštěvy místní turistické restaurace s možností výběru místních specialit ve formě švédského stolu. Jednotná cena byla 12$ podle vlastního uvážení a množství. Pití se muselo přikoupit. Byla to jedna obrovská jídelna s jevištěm pro historická krojovaná vystoupení. Dal jsem si různé varianty mně neznámých jídel, příp. kombinací - rýžové taštičky plněné kokosovým mlékem, ryby se zeleninou, apod. Vystoupení byla cca 5 minutová a následovala těsně za sebou s minimální pauzou.

Kambodža (Siem Reap) - Koulen Restaurant (turistická restaurace v Siem Reap s pravidelnými pøedstaveními místní kultury a tradic)

Vůbec jsem netušil, jak to v této restauraci chodí, kde si sednout, dát si jídlo, objednat pití nebo zaplatit. Po večeři následoval… hotel, přípravy na další den, vyřízení pošty (bylo wi-fi) a spát.

15.2.

Dnes byl naplánován odjezd v 5:30 na východ slunce v Angkor Wat. Takže jsem vstával v 4:30, abych se sbalil, protože večer jsem letěl zpět do Thajska. Řidič se, ale v noci ožral :-) a dojel až po rozednění v o půl sedmé. Celý den se pak omlouval, že ho nevzbudil budík, že šel spát ve tři v noci a že se mu to ještě nestalo, že by nevstal. Zpětně to bylo spíš pro mě štěstí, že se vyspal o něco déle. Takže se jelo dál podle plánu na projížďku lodí po jednom z největších jezer v JV Asii - Tonle Sap. Dojeli jsme kolem sedmé ráno k jezeru (bez davu turistů) a jel jsem soukromou lodí (žádný luxus, spíš herka) na vyhlídkovou jízdu. Do jezera se jede několik kilometrů říčním systémem. Vyzkoušel jsem si na chvíli řízení lodi.

Kambodža (Siem Reap) - jezero Tonle Sap
Kambodža (Siem Reap) - jezero Tonle Sap - pøesouváme dùm o kousek dál...

Těsně před vplutím do jezera začal stávkovat motor lodi, tak se čekalo cca 15 minut než schladne a jelo se dál. Viděl jsem v podstatě plovoucí domy místních vodních cikánů, kteří se zde živí rybolovem. Jelo se kolem břehu, kde celá velmi chudá komunita žije.

Zastavilo se v místním muzeu s výstavou lovících nástrah a dalších věcí, zároveň tam měli krokodýlí farmu. Vše na plovoucím domě.

Kambodža (Siem Reap) - jezero Tonle Sap - muzeum místního života - rybaøení
Kambodža (Siem Reap) - jezero Tonle Sap - muzeum místního života - rybaøení / krokodýlí farma

V místním obchodě jsem nakoupil za 15$ vodu (18 půllitrovek) a jelo se to věnovat do místní plovoucí školy. Byly tam cca tři třídy a jeden učitel, který je všechny obcházel. Cestou zpět nás už míjely spousty dalších výletních lodi.

Následovala prohlídka méně známých a profláknutých chrámů mimo Siem Reap. Jelo se myslím někam na sever, cestou jsme projeli kolem několika chrámů a zajímavých míst, které jsme pak cestou zpět navštěvovali. Byly menší někde víc, někde méně zachovalé. U toho prvního, nejvzdálenějšího – Prasat Banteay Srei - bylo i muzeum historie chrámu.

Mimo chrámů jsme zastavili v palmové vesničce, kde všichni vyrábí výrobky z palmových ořechů. Viděl jsem, jak na ulici u silnice sedí ženy a míchají palmový olej do té doby, než se z toho stane cukrová pochoutka velikosti piškotu, která se pak převáží do SR a prodává. Dostal jsem od staré paní jeden vzorek na ochutnání. Bylo to zvláštní, ale dalo by se na to zvyknout. Bylo to trošku jako vysušený med, ale s jinou chutí.

Kambodža (Siem Reap) - palmová vesnice - výroba palmového cukru a dalších výrobkù z palmového oleje

Po prohlídkách chrámů jsme se vrátili do SR a měl jsem ještě asi 5 hodin volného času před přesunem na letiště. Po váhání jsem svolil k návštěvě místního prý kvalitního masážního salónu. Musím říct, že tomu tak opravdu bylo. Prostory vynikající, masáž výborná. Úplně se mi uvolnily nohy po několikadenním chození. Hodinová kambodžská olejová masáž přišla na 20$. Poté následovala 3 hodinová návštěva místního "zábavního" parku pro turisty s představením historie, zvyků a národů Kambodže. Oba podniky leží na stejně příjezdové silnici, která vede ze SR na letiště. Pro Japonce, Číňany a Korejce, kteří tvoří podle toho, co jsem viděl drtivou většinu turistů, to byl úplný ráj. Mně to přišlo celé umělé, turistické.

Kambodža (Siem Reap) - Cambodian Cultural Village - skanzen kambodžské historie a kultury

Potom už následoval přesun na letiště a přelet se společností Air Asia zpět do Bangkoku.